Kamis, 02 Januari 2014

Sempatkanlah Untuk Solat Tahajjud, Dhuha dan Bersedekah



Assalamualaikum wr.wb
Bismillahhirahmannirrahimi
Alhamdulillah

Resep kaya ala Ust. Yusuf Mansur :
Jika tidur malam, ingat; "Tahajjud" ya..
Jika sibuk dgn segala aktivitas, ingat; "Dhuha" donk..
Jika ada rezeki lebih; "Bersedekahlah" semampunya Gan.

So, bangunkan jiwa-ragamu utk Tahajjud dikeheningan malam..
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda :
"Umatku yang termulia ialah para penghafal Al-Qur'an dan yg selalu shalat tengah malam [tahajud]". (HR. Ath-Thabrani & Al-Baihaqi).

Sempatkan Dhuha di awal pagi..
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Setiap ruas tubuh [persendian] kalian menjadi sedekah, setiap Tasbih [SubhanAllah] adalah sedekah, setiap Tahmid [Alhamdulillah] adalah sedekah, setiap Tahlil [Laa ilaaha illAllah] adalah Sedekah, setiap Takbir [Allahu Akbar] adalah sedekah, menyuruh kebaikan adalah sedekah, melarang kemungkaran adalah sedekah. Hal tersebut cukuplah dgn dua raka’at shalat Dhuha" (HR. Muslim dari Abu Dzar).

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Di dalam syurga terdapat sebuah pintu yang bernama Ad-Dhuha. Apabila hari kiamat tiba, Pintu itu menyeru! "Manakah orang-orang yg melanggengkan sholat Dhuha..? Inilah pintu kalian, masuklah ke dalam syurga dgn iringan rahmat Allah." (HR. At-Thabrani dari Abu Hurairah).

Dan Bersedekahlah setiap hari walau hanya seribu rupiah..
karna setiap hari ada 2 Malaikat yg senantiasa mendo'akan kita..
Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Ada malaikat yang senantiasa berdo’a setiap pagi dan sore; berkata yg satu; "Ya Allah, berilah orang yang berinfak [sedekah], gantinya. Dan berkata yang lain; "Ya Allah jadikanlah orang yg menahan infak/ pelit [tidak bersedekah], kehancuran" (HR. Bukhari-Muslim).
na'dzubillah tsuma na'udzubillah..

Tapi tetap niatkan semata-mata hanya utk Allah ya Sob., agar ibadah kita tdk menjadi sia-sia.. namun bila kita berdo'a (memohon) diberi kekayaan, itu sama sekali tdk dilarang dlm Islam..

Semoga Bermanfaat
Wassalamualaikum wr.wb

Tidak ada komentar:

Posting Komentar